K obědu mám vajíčko, venku svítí ……(sluníčko)
V trávě leží kolíček, kolem běží ……(zajíček, králíček)
Venku stojí kráva, zelená je …..(tráva) „
Dítě má v tu chvíli k dispozici obrázek s těmito 4 slovy a rým tvoří samo.
Dalším cvičením pak je určování, zda se dvě slova rýmují. Jednoduchou pomůckou jsou ponožky – jeden pár a jeden nepár. Rodič pak říká dvojice rýmů a dítě ukazuje na pár/nepár a určuje zda se dvojice slov rýmuje ,nebo ne:
Myška-liška mrak – pes
les-pes kos – včela
hruška – tužka šiška – zajíc
kočka – vločka očka – talíř
kráva – tráva hračka – mák
Pokud dítě nedokáže rým/nerým určit, vraťte se k bodu jedna a napasuje básničku na tyto rýmy. Dítě se pokusí určit s touto nápovědou:
př. „Za domem je les, kolem běží … „ dítě doplňuje pes a rodič potvrzuje, že se jedná o rým.
Př. V okně sedí kočka, bílá jako ….“
U ne-rýmu postupujeme obdobně:
Př. Na zem spadla šiška, běží kolem …. „ dítě se pokusí doplnit zajíc, ale nebude se to rýmovat, ukážeme tedy na nepár ponožek. Možná dítě napadne správný rým, nebo můžete dítě navést i vy („Co by se rýmovalo místo slova zajíc?“ „Na zem spadla šiška, běží kolem liška“
Př. „Na obloze vidím mrak, vypadá jak hrozný …“ (pes – drak)
Posledním bodem je, že dítě samo pozná rým, když si pojmenujete obrázky. Ideální je pracovní list, kde se hledají dvojice rýmů.