HANDLE přístup

= HANDLE přístup (Název pochází ze zkratky v angličtině a znamená Celostní přístup k neurovývoji a efektivitě učení). 

HANDLE přístup mi vkročil do života úplnou náhodou. Netušila jsem však, jak změní můj černobílý pohled na diagnózy, neurovývojové poruchy a především na vývojovou dysfázii.

S HANDLE přístupem jsem začala když se narodil můj syn, tehdy jsem nevěděla že se do budoucna budu učit přístup, který bude užitečný a jakoby šitý na míru pro naší situaci. Je to trošku paradox, ale najednou si dokážu představit, že mám něco, na čem můžu stavět. Jedním z důležitých aspektů v HANDLE přístupu je totiž to, že nesoudím, neškatulkuji, nediagnostikuji, prostě jen sleduji projevy svého syna a to, co se mi jeho nervový systém snaží říct. Dává nám to svobodu a já trochu cítím, že to je přesně to, co můj malý potřebuje. Už bylo dost vět: „Nepřeháněj, naučí se mluvit, jako každý.“, „Kluci jsou pomalejší, uvidíš, že to všechno dožene.“ „Ty toho naděláš, Einstein taky mluvil až ve 4 letech.“ NE. Jsem máma, mé dítě nemluví a já cítím, že je něco jinak. Takže se nechávám unášet všemi informacemi, které mi tento přístup přináší, a jdu do toho.

 Obr. Názorná ukázka jedné z HANDLE aktivit s možností využití s partnerem (rodičem, sourozencem…).

handle přístup

Píšu si seznam specifických rytmických a pohybových HANDLE aktivit, které mohou
mého syna podpořit v řeči,
jemné i hrubé motorice,
celkové koordinaci, ale i 
v učení, zvládání emocí a
chování. Kdyby mu bylo 5 let, prošli bychom společně screeningem. Při němž bych sledovala to, jak plní jednotlivé úkoly, jak se u nich chová a co mi říká řeč jeho těla.
Takto procházíme procesem s dětmi 5+ a dospělými, protože HANDLE přístup má
využití napříč generacemi a specifickými záležitostmi – zkusme se pro tentokrát
vyvarovat pojmu: specifickými diagnózami. Snažím se dívat na syna komplexně.
Vnímat nejen známky přetížení, ale specificky i neurovývojové systémy, které
jasně komunikují, co potřebují. Vím, že pokud se má dítě učit, je velmi důležité,

aby byl nervový systém v rovnováze, jen tehdy je dostatek prostoru k učení se.
Dostatek prostoru propojovat důležitá centra v mozku, centra pro řeč, pohyb,
emoce a smysly.

Komunikace není jen o slovech.

Komunikace je barevná a tkví v tom, jaká dělám gesta, nebo výrazy v obličeji. Komunikuji na základě svých emocí a komunikuji svými projevy v chování. Vše je cíleno k tomu, že se snažím říct, co mi vadí, co potřebuji a co chci, nebo nechci.

Proč tedy naše děti nemluví? Nemám jednotnou odpověď, neboť každý je jiný, ale jedno vím jistě. Častěji dochází k přetížení a nemožnosti se efektivně učit. A my chceme vědět PROČ. HANDLE přístup si tuto otázku rovněž klade a snaží se nastínit jednotlivé aspekty, které mohou vést ke specifickým odlišnostem, které se u klienta projevují.

Znaků, které vidím u dětí jenž nemluví, je celá řada. Jednou věcí jsem si ale jistá. Ke zlepšení řeči může přispět rodina. Teď se zkusme přestat zaměřovat na to, že denně musíme cvičit kartičky, skládat puzzle, kreslit, nebo cvičit hrubou motoriku. To všechno jsou velmi užitečné věci a nepřestávejte s nimi, pokud možno. Co nám ale může přispět, je podpora, kterou dítěti dáme právě formou HANDLE aktivit. Už to nemusí být jen o tom: „Na tady máš a poskládej.“ „Tady mi ukaž a popiš.“

Můžeme společně zakládat vztah na partnerství. Aktivity dělat spolu a příjemně se u toho bavit. Můžeme je specificky upravit pro daného jedince, s plným vědomím, že přestože cvičíme každý den zhruba 4 cviky, cvičíme tak, aby nedocházelo ke známkám přetížení, cvičíme s respektem a postupně. Na nic nespěcháme a nic nehodnotíme. Rodiče mohou aktivity využívat i pro sebe, neboť mnoho z nich cílí i na relaxaci.

A jak konkrétně pomáhá HANDLE nám?
– Zlepšila se míra soustředění a kooperace. Nyní se dokážeme společně do činnosti zabrat, dokončit jí a udržovat svůj způsob komunikace.
– Dokážu vnímat u syna znaky přetížení, lépe mu tak popsat pocity a dovolit nám oběma, zpomalit.
– Vnímám známky přetížení ještě dřív, než k nim dojde v plném měřítku, což znamená, že nedochází tak často k nedorozumění a meltdownu.
– Aktivity nás provázejí během dne a společně se na ně těšíme.
– Vše respektující a hravou formou cílíme k tomu, aby mluvil.
– Do aktivit zapojujeme cviky od paní logopedky.

Dnešní doba je plná přístupů, terapií, pomůcek a vychytávek. Je velmi náročné se ve všem vyznat. Snažíme se pro své děti maximum a někdy i víc než to. Jsme pak přehlcení a naše děti taky, protože vše zrcadlí.

HANDLE vám může dát trochu jiný pohled, informace a laskavý přístup k dítěti, který ho nejen podpoří v řeči, ale zároveň povzbudí váš vzájemný vztah, citovou vazbu a ukáže, že co je nejdůležitější, je zabývat se především tím, v čem je moje dítě úspěšné, co mu jde a co ho baví, než abychom apelovali na věcech, které mu nejdou.

Abych nezapomněla ještě jednu pozitivní věc. V HANDLE přístupu využíváme pomůcky, které nejsou nikterak finančně nákladné, takže se nemusíte bát, pomůcek za tisíce.

Obr. Příklad pomůcek využívaných v HANDLE přístupu.

 Obr. Příklad aktivity v páru, která může podpořit soustředění a zároveň působí relaxačně.

Zajímalo by váš více k tomuto přístupu?

Přihlaste se na kurz Úvod do HANDLE přístupu. Věřím, že to může být cesta nejen pro vaše děti, ale i pro vás.

Více informací nejen o kurzech HANDLE přístupu tady https://rozvojhrou.cz/skoleni/kalendar-akci/