Trénink prostorové orientace

Tápe vaše dítě v prostorových pojmech a v předložkových vazbách? Oslabená orientace v prostoru a špatné používání předložek je u dětí s vývojovou dysfázii časté. Nemusíte s dítětem sedět vždy nad pracovním listem a můžete to udělat příjemnější pro vás i pro něj.

Tady je pár tipů, jak jednoduše trénovat v domácím prostředí při běžných činnostech.

  1. Předložky na stole: Nachystejte si na stůl běžné předměty (hrnek, talíř, lžičku, misku,..) a pak dejte dítěti malou věc (roztomilou figurku z lega, kinder vajíčka, ..) a dávejte dítěti různé instrukce: “Dej myšičku pod talířek“ ,“Dej myšku za misku“ , “…pod lžičku“ apod. Jiná varianta hry je, že vy schováváte a dítě popisuje, kde myška je – tato varianta je těžší.
  2. Bojovka doma: Připravte dítěti překvapení/bojovku, kdy dítě získá na konci něcomotivačního. Schovejte 4-dílné puzzle (stačí rozstříhaný tvrdý papír) ideálně někam do police, knihovny, skříně, v kuchyni,.. a pak ho navigujte : „jdi doprava/doleva, rovně, otoč se ,..je to nahoře, dole, pod/nad, vedle“. Hra končí až najde 4 kousky, které spojí.
  3. Hrátky s legem: Postavte si z lega duplo domeček a pak dítě během hry instruujte “Polož tatínka za dveře, pod stůl, vedle postele…” Alternativ je spousta, pokud máte lego zvířatka, postavte Zoo, nebo hřiště,les,….a postupujte obdobně: “Polož lišku mezi ovečku a kozu“, “Polož zvíře za strom,..“ Fantazii se meze nekladou. Můžete
    hrát také opačně, kdy dítě říká vám, kam máte figurku dát.
  4. Samolepkování na okna: V obchodech se prodávají znovupoužitelné samolepky, které drží na okně, aniž by byly přilepené napevno a jdou lehce odlepit a dát jinam. Děti si mohou vyzdobit okna, zrcadlo. Dávejte dítěti instrukce (vpravo, vlevo, nahoru, dolů, vedle, mezi, pod, nad, …) obdobně můžete postupovat s magnety na ledničce
    v kuchyni.
  5. Cesta ze školky/z obchodu naslepo: Hrejte s dítětem tak, že nic „nevidíte“ a nevíte, kam máte jít a dítě vás naviguje (napravo, nalevo, rovně, ..) dodržujte instrukci, i když to dítě řekne špatně, aby vidělo svou chybu. Na příkladu dítěti vysvětlete, jak má instrukce znít (za stromem doleva, na křižovatce rovně, po schodech dolů,..) Pokud
    instrukce dítěte je špatně řečená, doptávejte se? („Co znamená na domečku?) Mám zahnout před domečkem, nebo za domečkem?“ Aby se dítě mohlo zamyslet a opravit.
  6. Putování Dinosaura (či jiné hračky): Nakreslete na velký papír – ideálně A3 mřížku alespoň 5×5 a vyberte oblíbenou figurku , která velikostně vleze do čtverečků. Pak postavte figurku na start a dávejte instrukce, kam má dítě jet figurkou. Lze hrát i s piktogramy šipek (na malých papírcích 20x šipka) a zadáte dítěti např. ↑ → ↓ ↓ a dítě pohybuje figurkou. Můžete dítěti tuto instrukci i nadiktovat slovně a on si šipky poskládá a pak podle nich pohybuje figurkou. Možností je více – Lze zadávat i dva kroky najednou („jeď figurkou nejdřív nahoru, pak doprava“). Opět lze hrát i
    obráceně, kdy dítě instruuje vás a tím se učí, protože vy pracujte bez chyb. Případně se schválně spletete a čekáte na reakci dítěte.
Zpracovala: Mgr. Marcela Pánková (speciální pedagog)