Zrakové vnímání
Během terapie je klíčové aktivně rozvíjet zrakové vnímání od samého začátku. Není správné předpokládat, že úkoly zaměřené na rozvoj zrakového vnímání jsou vhodné pouze pro starší děti (předškoláky). Rozvíjení zrakového vnímání by mělo začít již v počáteční fázi logopedické terapie, ideálně od tří let věku dítěte. Budoucí zralost zrakového vnímání má významný dopad na schopnost učit se čtení a psaní. Při terapii je důležité si uvědomit, že z hlediska vývoje se nejprve rozvíjí schopnost rozlišovat detaily ve směru nahoru a dolů, a teprve poté ve směru vpravo a vlevo.
Při rozvíjení zrakového vnímání se dítě učí:
ROZPOZNÁVÁNÍ
Rozpoznávat běžné obrázky v knížkách, časopisech atd.
DVOJ A TROJROZMĚRNOST
Nejdříve se děti učí rozpoznávání trojrozměrných předmětů (stavebnice, kostky různého tvaru atd.), poté dvojrozměrné tvary (základní geometrické tvary).
BARVY
Dysfatické děti často barvy dlouho neumí, proto je dobré nejdříve děti učí barvy s přirovnáním (jako tráva – zelená, jako sluníčko – žlutá), až dítě zvládne pojmenování barev s přirovnáním, následně začíná barvy pojmenovávat i bez něj. Dále musí umět barvy poznat pasivně (ukaž zelenou jako tráva, nebo jen zelenou) a přiřazovat stejné barvy k sobě.
NÁCVIK ROZLIŠOVÁNÍ
Nácvik rozlišování figury a pozadí: nejdříve dítě hledá zřetelný obrázek v pozadí, postupně se úkoly ztěžují. (Dítě hledá např. chyby na dvou stejných obrázcích, hledá stejné prvky na obrázku atd.)
Sluchové vnímání
Děti trpící vývojovou dysfázií často projevují obtíže ve vnímání a zpracování sluchových podnětů. Chybným přístupem je zaměřovat se pouze na nácvik výslovnosti jednotlivých hlásek, neboť většina případů výslovnosti se postupem času spontánně upraví.
V rámci rozvoje sluchového vnímání se zaměřujeme na cvičení:
ROZLIŠENÍ ZVUKŮ
Zda dítě slyší zvuky nebo slova stejně a různě znějící (pní – pní, pní – pne, toto – tete, kolo – kolo atd.).
ROZLIŠENÍ PODOBNĚ ZNĚJÍCÍCH SLOV
Dítě se učí rozlišovat slova, která podobně znějí, ale každé z nich má jiný význam (pere – bere, mává –dává, kost-most atd.). Tomuto se říká fonematický sluch – jeho vyšetření provádí klinický logoped pomocí speciálního nenáročného testu.
SLABIKY, HLÁSKY
Dítě v předškolním věku by mělo postupně zvládnout určit první slabiku ve slově, pak první a poslední hlásku ve slově, dále se učí skládat a rozkládat slova na slabiky, a nakonec na jednotlivé hlásky (správné zvládnutí je důležité pro správné čtení a psaní).