Asperger

U dětí s AS je typické nerovnoměrné rozložení schopností (na jedné straně nadprůměrné vědomosti z určité oblasti, na straně druhé neschopnost přizpůsobit se náhlým změnám, problémy v navazování sociálních vztahů, nepřiměřené emoční reakce, nesamostatnost, nepraktičnost apod.). 

Typické projevy u dětí s AS:

  • 1

    U dětí s AS se neobjevuje postižení rozvoje řeči - užívaní slov a frází odpovídá věku dítěte. Někdy mohou mít děti sklony k formálnímu vyjadřování a napodobování řeči dospělých.

  • 2

    Děti s AS mají často potíže s chápáním sociálních situací, těžko se vciťují do postoje či situace druhých. Vrstevníci je často nepřijímají pro jejich samostatné až samotářské povahy. Někdy také hledají společnost v jiných věkových vrstvách.

  • 3

    Obtížně chápou mimoslovní komunikaci. Mimika i gesta bývají u lidí s AS omezené.

  • 4

    Často se mohu u dětí projevovat poruchy chování, hyperaktivita, poruchy pozornosti a špatná kontrola emocí. Dítě tak může být mylně označeno jako extrémně živé a zlobící.

  • 5

    Děti s AS jsou fixovány na svůj vlastní vnitřní program. Jakákoliv drobná změna v jejich plánech (pro pozorovatele nedůležitá) může jedince vyvést z rovnováhy a přimět k projevům vzteku nebo lítosti.

  • 6

    Na druhou stranu je pro ně důležité sdílení osobních emocí, což může vést k trapným situacím, pokud se snaží podělit o tyto informace v nevhodnou dobu, nebo s nevhodným posluchačem.

  • 7

    Pro AS je také problematický přímý oční kontakt v rozhovoru s jinou osobou.

  • 8

    Zajímavostí jsou speciální zájmy a jejich přístup k nim. Jde často o zaměření na sběratelský či vědomostní koníček, kdy člověk věnuje tomuto konkrétnímu tématu extrémně více času, než by se zdálo přirozené. Také je pro AS typické dlouhodobé věnování se jedné činnosti – i několikadenní práce s potlačením ostatních běžných činností.

pozitivní projevy aspergeru
  • dobrá intelektová vybavenost, výrazné nadání 

  • výborná mechanická paměť 

  • výrazně brzy čtou a rozeznávají číslice 

  • zvládají logické hry – šachy, Rubikova kostka, etc. 

  • snadno ovládají počítač 

  • výrazně pozitivní vztah k encyklopedickým informacím

negativní projevy aspergeru
  • depresivní stavy 

  • sklony k sebepodhodnocování 

  • problémy se spánkem 

  • dyskoncentrace 

  • hypersenzitivita na zvuky, světla nebo doteky, nepřiměřené reakce na vůně a pachy 

  • často mluví příliš nahlas nebo potichu

  • nepřiměřené emocionální reakce (bezdůvodný smích nebo pláč) 

  • důraz na přesnost umístěných věcí

  • střídání nálad, afekty, úzkostné stavy 

  • upřednostňování periferního zrakového vnímání před přímým pohledem 

  • nedostatek nebo absence empatie 

  • výskyt paranoidních myšlenek 

  • egocentrismus

Neporozumění vrstevníků může upevňovat přesvědčení dětí s AS, že jsou skutečně „divní“, „hloupí“ či dokonce „blbci“. Stávají se nadměrně kritičtí vůči vlastním chybám, mnohem více se zaměřují na své deficity a neúspěchy, které následně porovnávají s úspěchy a silnými stránkami ostatních. Ve strachu ze selhání se obávají zkoušet nové věci, někdy i mírná kritika vede k záchvatu vzteku. Pokud jsou tyto negativní pocity potvrzovány i reakcemi okolí, není se co divit, že dítě na tuto neadekvátní zátěž pak může reagovat afekty, agresí, sebepoškozováním, nadměrnou soupeřivostí a touhou být za každou cenu první, ale někdy naopak pasivitou, ignorací nebo také snahou o únik z pro něj nepříjemné situace.

Tereza Učíková - autor