U dětí s AS je typické nerovnoměrné rozložení schopností (na jedné straně nadprůměrné vědomosti z určité oblasti, na straně druhé neschopnost přizpůsobit se náhlým změnám, problémy v navazování sociálních vztahů, nepřiměřené emoční reakce, nesamostatnost, nepraktičnost apod.).
Typické projevy u dětí s AS:
-
1
U dětí s AS se neobjevuje postižení rozvoje řeči - užívaní slov a frází odpovídá věku dítěte. Někdy mohou mít děti sklony k formálnímu vyjadřování a napodobování řeči dospělých.
-
2
Děti s AS mají často potíže s chápáním sociálních situací, těžko se vciťují do postoje či situace druhých. Vrstevníci je často nepřijímají pro jejich samostatné až samotářské povahy. Někdy také hledají společnost v jiných věkových vrstvách.
-
3
Obtížně chápou mimoslovní komunikaci. Mimika i gesta bývají u lidí s AS omezené.
-
4
Často se mohu u dětí projevovat poruchy chování, hyperaktivita, poruchy pozornosti a špatná kontrola emocí. Dítě tak může být mylně označeno jako extrémně živé a zlobící.
-
5
Děti s AS jsou fixovány na svůj vlastní vnitřní program. Jakákoliv drobná změna v jejich plánech (pro pozorovatele nedůležitá) může jedince vyvést z rovnováhy a přimět k projevům vzteku nebo lítosti.
-
6
Na druhou stranu je pro ně důležité sdílení osobních emocí, což může vést k trapným situacím, pokud se snaží podělit o tyto informace v nevhodnou dobu, nebo s nevhodným posluchačem.
-
7
Pro AS je také problematický přímý oční kontakt v rozhovoru s jinou osobou.
-
8
Zajímavostí jsou speciální zájmy a jejich přístup k nim. Jde často o zaměření na sběratelský či vědomostní koníček, kdy člověk věnuje tomuto konkrétnímu tématu extrémně více času, než by se zdálo přirozené. Také je pro AS typické dlouhodobé věnování se jedné činnosti – i několikadenní práce s potlačením ostatních běžných činností.
pozitivní projevy aspergeru
-
dobrá intelektová vybavenost, výrazné nadání
-
výborná mechanická paměť
-
výrazně brzy čtou a rozeznávají číslice
-
zvládají logické hry – šachy, Rubikova kostka, etc.
-
snadno ovládají počítač
-
výrazně pozitivní vztah k encyklopedickým informacím
negativní projevy aspergeru
-
depresivní stavy
-
sklony k sebepodhodnocování
-
problémy se spánkem
-
dyskoncentrace
-
hypersenzitivita na zvuky, světla nebo doteky, nepřiměřené reakce na vůně a pachy
-
často mluví příliš nahlas nebo potichu
-
nepřiměřené emocionální reakce (bezdůvodný smích nebo pláč)
-
důraz na přesnost umístěných věcí
-
střídání nálad, afekty, úzkostné stavy
-
upřednostňování periferního zrakového vnímání před přímým pohledem
-
nedostatek nebo absence empatie
-
výskyt paranoidních myšlenek
-
egocentrismus
Neporozumění vrstevníků může upevňovat přesvědčení dětí s AS, že jsou skutečně „divní“, „hloupí“ či dokonce „blbci“. Stávají se nadměrně kritičtí vůči vlastním chybám, mnohem více se zaměřují na své deficity a neúspěchy, které následně porovnávají s úspěchy a silnými stránkami ostatních. Ve strachu ze selhání se obávají zkoušet nové věci, někdy i mírná kritika vede k záchvatu vzteku. Pokud jsou tyto negativní pocity potvrzovány i reakcemi okolí, není se co divit, že dítě na tuto neadekvátní zátěž pak může reagovat afekty, agresí, sebepoškozováním, nadměrnou soupeřivostí a touhou být za každou cenu první, ale někdy naopak pasivitou, ignorací nebo také snahou o únik z pro něj nepříjemné situace.